In dit artikel
Deel dit artikel
Rauw-vs-gekookt
Jeroen Blokzijl
Jeroen Blokzijl

Rauw vs gekookt

In traditionele culturen werd afwisselend rauw en gekookt voedsel gegeten. Nu is de vraag, wat kookten ze en wat aten ze rauw en waarom?

Plantaardig voedsel

Het grootste gedeelte van het voedsel wat onze voorouders kookten waren de plantaardige producten zoals groenten, kruiden en granen die ze aten. Dit zorgde ervoor dat het makkelijker te verteren is. Daarnaast werden groenten regelmatig gefermenteerd. Koken en fermenteren maakt vrij wat beschikbaar is in plantaardig voedsel, zonder dat de mens het volledig hoeft af te breken. Wij hebben een zeer eenvoudig spijsverteringsstelsel, vergeleken met dieren die meerdere kamers in de maag hebben, speciale spijsverteringsenzymen, of gewoon een groter oppervlak voor de spijsvertering hebben. Zo heeft de mens relatief gezien een klein spijsverteringskanaal vergeleken met dieren die voornamelijk planten eten, waarbij het spijsverteringskanaal van mens en hond en stuk meer gelijkenissen heeft.

Vergelijking-spijsvertering-mens-hond-orang-oetangDaarnaast worden toxines in plantaardig voedsel door koken geneutraliseerd. Granen werden zelfs geweekt, gefermenteerd én gekookt om het goed verteerbaar te maken.

Dierlijk voedsel

Met dierlijk voedsel zat het anders. Traditionele mensen aten hun dierlijke voedsel zowel rauw als gekookt. Schelpdieren en zuivelproducten zoals melk en kaas aten ze rauw. Vlees en vis werd afwisselend rauw en gekookt gegeten. In iedere traditionele stam werd in ieder geval een gedeelte van het vlees en vis rauw gegeten.

Rauw

Hoewel onze voorouders intuïtief wisten dat er voordelen zitten aan het eten van rauw dierlijk voedsel, is er ook wetenschappelijke validatie voor. Een zeer belangrijke reden is vitamine B6. Deze voedingsstof zit voornamelijk in dierlijk voedsel en wordt kapot gemaakt door hitte, omdat het erg kwetsbaar is. Dus als je rauw dierlijk voedsel eet, krijg je vitamine B6 binnen die je niet of nauwelijks uit gekookt dierlijk voedsel haalt.

In studies van de Randleigh Farm, kregen ratten gepasteuriseerde of rauwe melk te eten. De ratten die gepasteuriseerde melk kregen, vertoonden een slechte ontwikkeling van de vacht in vergelijking met de ratten die rauwe melk kregen, waarbij een gezonde vacht groeide.

rauw-vs-gepasteuriseerde-melk-rattenNaast vitamine B6, schijnt ook vitamine B12 in hogere hoeveelheden aanwezig te blijven in rauwe dierlijke producten. B6 en B12 zijn essentieel voor het bestrijden van vermoeidheid, angst, hersenmist, en het brengt mentale helderheid, betere neurologische functies en meer energie in het algemeen. Het hebben van een hoog fysiek energieniveau is wat je nodig hebt om met de eisen en de stress van het moderne leven om te gaan. Dit is ook één van de redenen dat sommige mensen een boost ervaren na het nemen van orgaansupplementen.

Waar veel mensen bang voor zijn bij het eten van rauw dierlijk voedsel is het risico op parasieten en schadelijke bacteriën. Het belangrijkste hierbij; weet waar je jouw voedsel vandaan haalt en als deze bron goed is, heb je niet veel te vrezen. Hier vind je een lijst met adressen voor onder andere goed vlees. Wil je extra zekerheid met vers vlees of vis, dan kun je het zo’n 14 dagen invriezen voordat je het eet.

Gekookt

Er valt ook wat te zeggen voor gekookt vlees. De eiwitten in rauw vlees zijn sterker in elkaar gehaakt. Wanneer je het kookt, vooral langzaam en op lagere temperatuur, komen de peptiden meer los van elkaar en kunnen de spijsverteringsenzymen zich er beter aan vasthaken. Hierdoor kunnen de eiwitten uit gekookt vlees beter worden opgenomen.

Een nadeel is wel dat enzymen uit het vlees worden vernietigd wanneer we het koken. Daarom aten onze voorouders vaak gefermenteerd voedsel samen met gekookt vlees, omdat de enzymen in gefermenteerd voedsel het verlies van enzymen tijdens het koken meer dan compenseert.

Conclusie: Rauw vs gekookt

Als we kijken naar traditionele groepen, dan zien we dat plantaardig voedsel voor het overgrote deel werd gekookt, los van een aantal soorten fruit.

Wat betreft dierlijke voedsel was er afwisseling tussen rauw én gekookt en zijn er voordelen te benoemen voor beide. Zo krijgen we meer B6 en B12 binnen van rauwe dierlijke producten, en kunnen eiwitten beter worden opgenomen uit gekookt vlees. Wanneer we leren van onze voorouders is het dus het beste om af te wisselen. Zuivel werd in ieder geval nooit gepasteuriseerd.

Heb je moeite met het eten van rauw vlees? Rauwe zuivelproducten zijn een erg goede manier om vitamine B6 binnen te krijgen, zonder rauw vlees te hoeven eten. Rauwe melk bijvoorbeeld is erg rijk aan B6.

Daarnaast wordt ons orgaanvlees rauw gevriesdroogd, omdat ons doel is om de hoeveelheid voedingsstoffen zoveel mogelijk te bewaren. Daarom zijn onze supplementen ook een bron van vitamine B6 en B12.

Deel dit artikel

3 Reacties

  1. Ik ben al een tijdje op zoek naar rauwe melk. Zijn er bedrijven in Nederland die dat verkopen? Of moet ik gewoon bij een lokale boer naar binnen stappen en het daar vragen? 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees verder