Artikelen in deze categorie

Paleo

Jeroen Blokzijl
Jeroen Blokzijl

Het paleo dieet is een dieet dat lijkt op wat onze jager-verzamelaar voorouders duizenden jaren geleden aten. Hoewel het onmogelijk is om precies te weten wat de zij in verschillende delen van de wereld aten, denken onderzoekers dat hun dieet uit ‘whole foods’ bestond.

Door een dieet te volgen van onbewerkte voedingsmiddelen met daarbij een fysiek actief leven, hadden jager-verzamelaars vermoedelijk minder levensstijlziekten, zoals obesitas, diabetes en hartziekten. Verschillende studies suggereren dat dit dieet kan leiden tot gewichtsverlies (zonder calorieën te tellen) en verbeteringen van de gezondheid.

De volgende voedingsmiddelen worden vermeden:

  • Suikerhoudende voedingsmiddelen: Frisdranken, vruchtensappen, tafelsuiker, snoep, gebak, ijs etc.
  • Granen: broden, pasta’s, tarwe, spelt, rogge, gerst, enz.
  • Peulvruchten: Bonen, linzen etc.
  • Zuivel (selectief): Vooral vetarm en gepasteuriseerd.
  • Sommige plantaardige oliën: Sojaolie, zonnebloemolie, katoenzaadolie, maïsolie, druivenpitolie, saffloerolie en andere.
  • Transvetten: Gevonden in margarine en diverse bewerkte voedingsmiddelen. Worden meestal “gehydrogeneerde” of “gedeeltelijk gehydrogeneerde” oliën genoemd.
  • Kunstmatige zoetstoffen: Aspartaam, sucralose, cyclamaten, sacharine, acesulfaamkalium. Gebruik in plaats daarvan natuurlijke zoetstoffen.
  • Sterk bewerkte voedingsmiddelen: Alles met het label “dieet” of “vetarm” of dat veel additieven bevat. Inclusief kunstmatige maaltijdvervangers.

Voedsel om te eten op het Paleo Dieet:

  • Vlees: Rundvlees, lam, kip, kalkoen, varkensvlees en andere.
  • Vis en zeevruchten: Zalm, forel, schelvis, garnalen, schelpdieren, enz. Kies wild gevangen wanneer mogelijk.
  • Zuivel (selectief): Vooral rauw en dus niet gepasteuriseerd. Daarnaast vaak alleen de volvette varianten.
  • Eieren: Kies eieren van vrije uitloop of weiland kippen.
  • Groenten: Broccoli, boerenkool, paprika’s, uien, wortelen, tomaten, enz.
  • Vruchten: Appels, bananen, sinaasappels, peren, avocado’s, aardbeien, bosbessen en meer.
  • Knollen: Aardappelen, zoete aardappelen, yamswortels, rapen, enz.
  • Noten en zaden: Amandelen, macadamianoten, walnoten, hazelnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten en meer.
  • Gezonde vetten en oliën: Extra vierge olijfolie, kokosolie, avocado-olie, ossewit en andere.
  • Zout en specerijen: Zeezout, knoflook, kurkuma, rozemarijn, enz.

Probeer te kiezen voor grasgevoerd, weiderund en biologisch wanneer mogelijk. Zo niet, ga dan altijd voor de minst bewerkte optie op een paleo dieet.

Deel dit artikel
Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Home Button
Home